Oznake na gumama
Primer: 185/75 R14 82 A
185 Širina gume (gazeće površine – protektora) u milimetrima.
75 Visina gume – odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima.
R Označava radijalnu konstrukciju.
14 Prečnik felne (u inčima – colima).
82 Indeks nosivosti označava najveće dopušteno opterećenje gume pri najvećoj dopuštenoj brzini vožnje.
S Indeks brzine označava maksimalnu brzinu koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju.
Dodatne oznake
DOT Datum proizvodnje. Npr: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine.
M+S (Mud + Snow) Pneumatik namenjen za blato i sneg
* Oznaka pahuljice deklariše da je M+S guma namenjena za vožnju u pravim zimskim uslovima
TL (Tubeless) Gume koje nemaju unutrašnju gumu
TT (Tube Type) Gume sa unutrašnjom gumom
RF Ojačana guma (Reinforced)
XL Guma za veća opterećenja (Extra Load)
TWI Indikator istrošenosti gume (Tread Wear Indicator). Postaje vidljiv kada se protektor istroši, što je znak da gume treba zameniti novim
C Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 205/70 R15C
E 10 Evropski homologacioni broj koji zadovoljava propise Evropske unije o deklarisanju kvaliteta auto gume. Oznaka za Srbiju je E10
Indeksi brzine
Indeks brzine označava maksimalnu brzinu koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju.
Indeks | km/h | Indeks | km/h |
---|---|---|---|
N | 150 | H | 210 |
Q | 160 | V | 240 |
R | 170 | W | 270 |
S | 180 | Y | 300 |
T | 190 | ZR* | preko 240 |
U | 200 |
Indeksi nosivosti
Indeks nosivosti označava najveće dopušteno opterećenje gume pri najvećoj dopuštenoj brzini vožnje.
Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] |
---|---|---|---|
71 | 345 | 91 | 615 |
72 | 355 | 92 | 630 |
73 | 365 | 93 | 650 |
74 | 375 | 94 | 670 |
75 | 387 | 95 | 690 |
76 | 400 | 96 | 710 |
77 | 412 | 97 | 730 |
78 | 425 | 98 | 750 |
79 | 437 | 99 | 775 |
80 | 450 | 100 | 800 |
81 | 462 | 101 | 825 |
82 | 475 | 102 | 850 |
83 | 487 | 103 | 875 |
84 | 500 | 104 | 900 |
85 | 515 | 105 | 925 |
86 | 530 | 106 | 950 |
87 | 545 | 107 | 975 |
88 | 560 | 108 | 1000 |
89 | 580 | 109 | 1030 |
U | 600 | 110 | 1060 |
Dezen ili šara je važna karakteristika gume čiji je cilj da se izbalansiraju zahtevi za niskom bukom, dobrom upravljivošću, prijanjanjem, kočenjem i trošenjem gume. Postoje tri vrste šara: simetrična šara, asimetrična šara i usmerena šara.
Simetrična šara
Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste. Gume sa simetričnom šarom su obično vrlo prijatne za vožnju i emituju najmanju količinu zvuka u poređenju sa gumama sa asimetričnom i usmerenom šarom, ali nemaju tako izražene peroformanse kao druge dve vrste šara.
Gume sa simetričnom šarom mogu da se rotiraju, i pri tome ne mora se voditi računa na koju stranu vozila se montiraju. Zahvaljujući tome imaju duži životni vek, ravnomernije se habaju i tokom vožnje duže zadržavaju efekte balansiranja, upravljivosti i komfora.
Asimetrična šara
Gume čije su naspramne strane gazeće površine različite imaju asimetričnu šaru.
Asimetrične gume konstruisane su tako da ispune suprotstavljene zahteve za dobro prijanjanje i odvođenje vode i na mokrom i na suvom putu. Spoljna strana obično ima jača ramena i krupnije blokove što obezbeđuju stabilniju vožnju u krivinama dok je unutrašnji deo zadužen za bolje odvođenje vode.
Asimetrične gume mogu da se montiraju na bilo koju pozicju na vozilu. Veoma je važno da prilikom montaže strana sa oznakom „outside“ bude sa spoljne strane i da se vidi na sve četiri gume. Pogrešna montaža ozbiljno umanjuje njene performanse.
Usmerena šara
Gume sa usmerenom šarom konstruisane su tako da se okreću samo u jednom pravcu koji je označen strelicom na bočnom zidu gume i oznakom „direction“ ili „rotation“.
Gume sa usmerenom šarom imaju odlične performanse na mokrom putu jer su nastale od trkačkih guma koje imaju sposobnost da dobro odvode vodu. Ako nepravilno montirate gumu sa usmerenom šarom, ona će se okretati u pogrešnom pravcu – voda će ići pod gumu umesto van. Prednost ovih guma je što imaju dobru otpornost na akvaplaning, ali zbog relativno grubog dizajna gazećeg sloja smatra se da su bučnije od drugih guma.
Letnje gume
Gume ultra visokih performansi (UHP – Ultra High Performance)
Ove gume su namenjene vozačima koji vole brzu sportsku vožnju, kojima visoke performanse i najbolje moguće prijanjanje znače daleko više od dugotrajnosti guma. Načinjene su od mekše smeše koja omogućava bolje prijanjanje i sigurnu, brzu vožnju u krivinama. S druge strane, nedostatak im je brže trošenje i kraći vek trajanja. Šara gazećeg sloja je dizajnirana tako da se postigne vrhunsko prijanjanje na suvom zarad slabijeg odvođenje vode na mokrom putu.
Gume visokih performansi
Gume visokih performansi su namenjene za gradsku vožnju i vožnju na auto putevima. Šara je sa plićim kanalima, performanse na mokrom su lošije, a bolje na suvom putu. Karakteristike gume koje određuju dobro ponašanje na suvom i mokrom putu, variraju od proizvođača do proizvođača i od modela do modela istog proizvođača. Proizvođači se takmiče ko će razviti gumu sa što bolje izbalansiranim svojstvima i za suv i za mokar put.
Gume standardnih performansi
Gume standardnih performansi namenjene su pretežno za gradsku vožnju i često se zovu gume za tri sezone. Optimizovane su za toplo vreme bilo za suv ili vlažan put. Nemaju dobre karakteristike na snegu i ledu tako da zimi moraju biti zamenjene. Ova klasa guma je generalno jeftinija od guma visokih performansi.
Zimske gume
Kad temperatura vazduha padne ispod +7°C, letnje gume gube svojstva i potrebno ih je zameniti zimskim gumama. Pošto su uslovi na putu drugačiji (led, sneg, bljuzgavica, voda) potrebna je drugačija smeša i celokupan dizajn gume. Smeša je mekša, na bazi silike, a dezen gume drugačiji – sadrži veći broj lamela, paralelni kanali su dublji i bolje odvode vodu. Automobil je stabilniji, prijanjanje je znatno bolje, zaustavni put je kraći.
S druge strane, na višim temperaturama, brže se troše i imaju znatno slabije karakteristike nego zimi i treba ih obavezno zameniti letnjim.
Gume za sve sezone (M+S, All season tires)
Gume za sve sezone predstavljaju pokušaj da se napravi guma koja bi bila kompromis između dobrog ponašanja na suvom i vlažnom putu leti, i dobrog ponašanja u zimskim uslovima, kada su na putu sneg i led. Smeša koja je namenjena letnjim uslovima ne može biti jednako dobra i na snegu i ledu. Zato su ove gume najčešće loš izbor – nisu ni dobre letnje, ni dobre zimske gume. Vodeći svetski proizvođači ih sve manje proizvode.